• asistent pedagoga poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi (učiteli, vychovateli, spec. pedagogovi apod.) při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

  • asistent pedagoga pracuje podle potřeby s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami nebo i s ostatními žáky třídy



Práce asistenta probíhá těmito způsoby:


  • skupinová práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (žáky se zdravotním postižením nebo se sociálním znevýhodněním) v běžném vyučování ve třídě;

  • skupinová práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (žáky se zdravotním postižením nebo se sociálním znevýhodněním) v běžném vyučování mimo třídu – asistent si bere vybranou skupinu žáků do jiné učebny, kde s nimi pracuje na zadání odlišném do zadání probíraného ostatními žáky ve třídě;

  • individuální práce s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami v běžném vyučování ve třídě;

  • individuální práce s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami mimo třídu – asistent si bere konkrétního žáka do jiné učebny, kde s ním pracuje na zadání odlišném od zadání probíraného ostatními žáky;

  • práce s ostatními žáky ve třídě (tj. s žáky bez speciálních vzdělávacích potřeb);

  • individuální i skupinové doučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami po vyučování ve škole;

  • individuální práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v odpoledních hodinách v mimoškolní prostředí (zejména v domácím prostředí, ale může být i v knihovně, nízkoprahovém centru apod.).


Práce asistenta s žáky by měla probíhat podle instrukcí pedagoga – ve valné většině případů asistent není kvalifikovaný na to, aby samostatně připravoval výuku (byť by to měla být výuka „jen“ pro jednoho žáka).

Mezi úkoly asistenta pedagoga pro práci s žáky může patřit například kontrola plnění úkolů, opakování instrukcí poskytnutých učitelem, opakování a procvičování již probrané látky. Naopak výklad nové látky by měl zajišťovat vždy učitel.


Individuální i skupinová práce asistenta pedagoga s žákem/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve vyučování by měla vždy probíhat přednostně ve třídě, kde jsou současně vzděláváni ostatní žáci. Práce asistenta pedagoga s žáky v oddělené učebně by měla být realizována pouze v odůvodněných případech (např. když je žákův vzdělávací plán zcela odlišný od výuky ostatních spolužáků a lze odůvodněně předpokládat, že paralelní výuka podle dvou vzdělávacích plánů by působila velmi rušivě).


Asistent pedagoga by neměl pracovat pouze s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, naopak – ve vybraných aktivitách by měl zastoupit učitele v práci s žáky bez postižení/ bez znevýhodnění. Účelem asistentova působení u žáků bez speciálních vzdělávacích potřeb je, aby učitel získal více prostoru pro vlastní práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Kalendář Akcí: 18. 9. - 1. 10.

19. 9.

08:00 - 12:35 | 7B: Prales na talíři

21. 9.

08:00 - 09:40 | 1A: 9+1

08:00 - 09:40 | 1B: 9+1

08:00 - 09:40 | 9B: 9+1

08:00 - 11:40 | 7A: Prales na talíři

10:55 - 13:30 | 3A: Plavecký výcvik

10:55 - 13:30 | 3B: Plavecký výcvik

25. 9.

07:10 - 16:00 | 6A: Adaptační výjezd 6. tříd

07:10 - 16:00 | 6B: Adaptační výjezd 6. tříd

26. 9.

07:10 - 16:00 | 6A: Adaptační výjezd 6. tříd

07:10 - 16:00 | 6B: Adaptační výjezd 6. tříd

27. 9.

07:10 - 16:00 | 6A: Adaptační výjezd 6. tříd

18PondělíPO19ÚterýPO20StředaPO21ČtvrtekPO22PátekPO23SobotaPO24NedělePO
7:00
8:00
9:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00